Nyheter / Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål du ønsker å stille? Ta en titt her for å se om det er spørsmål vi allerede har besvart. 

Vanlige spørsmål.:

Om du har en sammenleggbar rullestol vil du finne en merkelapp på rammens kryss under setet. På en fastrammestol vil du finne den på drivhjulsakselen. 

Ja, vi har løfte og hvilestoler i flere varianter. Nova 20 og Nova 30 er på kontrakt med NAV. I denne kontraktsperioden heter denne produktgruppen Stoler med oppreisingsfunksjon. Se utvalget her. 

Tilbehør kan du finne flere steder. Den beste oversikten med bilder finner du i tilbehørskatalogen for de ulike stolene som er på kontrakt med NAV. Det finnes nå 3 kataloger: Quickie/Zippie-tilbehør, Breezy-tilbehør og Levo-tilbehør.  I tillegg kan du finne artikkelnumre på bestillingsskjemaet til hver enkelt stol. Det finnes lenker på hvert produkt under manuelle rullestoler. Et tredje alternativ er å velge Tilbehør aktivstoler under Quicke manuelle rullestoler på hjemmesiden. Her ser du utvalg og bilder, men ikke artikkelnummer. Dersom du er ute etter å erstatte en del på ditt produkt vil det være best å åpne delekatalogen. Dette er en online katalog som oppdateres jevnlig.

Ja, det kan man. NAV har et budsjett som kalles AKT26 der man har midler til å gi støtte til voksne som ønsker/trenger et aktivitetshjelpemiddel. Herunder sykler. Det er egenandel på disse bevilgningene. Du kan lese mer om dette på NAV's hjemmesider: https://www.nav.no/sykkel#hvem

 

Den enkleste måte å få korrekte mål på er å benytte et skyvelær, men et målebånd fungerer også. 
På skjemaene på NAV's sider er det oppgitt hvilke mål man skal ta. Du kan også se på denne videoen som er på hjemmesidene til HMS i Trondheim:
Trondheim kommune har i samarbeid med NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag laget en film på cirka tre minutter som viser hvordan du tar riktige mål for å finne egnet rullestol. 

Den enkleste måte å få korrekte mål på er å benytte et skyvelær, men et målebånd fungerer også. 
På skjemaene på NAV's sider er det oppgitt hvilke mål man skal ta. Du kan også se på denne videoen som er på hjemmesidene til HMS i Trondheim:
Trondheim kommune har i samarbeid med NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag laget en film på cirka tre minutter som viser hvordan du tar riktige mål for å finne egnet rullestol. 

Vennligst referer til merket på siden av puten. JAY Balance med Cryo Fluid er merket med et blått Cryo symbol. Selve Cryo Fluid paden er segmentert i fem kamre. 

Vekt på manuelle rullestoler er helt avhengig av type rullestol og hvilke valg man har tatt. Det er f.eks. ulik vekt på hjul, ulike rammer, du kan velge varianter av sete og rygg, med og uten kjørehåndtak. Alt dette vil gjøre en forskjell på vekten. I tillegg kan du få superlett rullestol ved å velge en stol som er laget i karbon istedetfor aluminium. Sunrise Medical har Quickie Krypton i karbon. Vekt på aktive manuelle rullestoler er derfor svært ulik, men totalvekt varierer mellom ca 6 kg og 11 kg. I NAV kontrakt er stolene satt opp med likt utstyr og veiet av NAV i samme størrelse slik at du kan se forskjellene i beskrivelsene av stolene i Hjelpemiddeldatabasen til NAV. 

F55 kan enkelt monteres til de fleste manuelle rullestoler. Både kryssrammestoler og fastrammestoler kan benytte dette drivaggregatet. Se også kompatibiltetsoversikten som du finner under Dokumentasjon. Denne viser hvilke stoler det er laget kombinasjonsavtale med. Se også monteringsanvisninger for montering. Her finner du også krav til de ulike rullestolene, dimensjoner og former. 

Det er flere fordeler, blant annet god støtte og stabilitet til den sittende stillingen, konsekvent støtte over tid, bedre trykkfordeling og økt komfort. Generelt kan vi si at ved å bruke en fast rygg, vil du bruke mindre krefter på å opprettholde sittestillingen, og kan dermed bruke kreftene på andre aktiviteter.

Er du en privatperson som søker et produkt via Hjelpemiddelsentralen, må alt gå gjennom dem. Dersom du vil kjøpe et produkt privat, kan du kjøpe av Hjelpemiddeldeal.no som er en nettbutikk. På deres side finner du produkter og priser beregnet på private kjøp.

Vi kan dessverre ikke selge direkte til sluttbruker fra Sunrise Medical AS.

Dersom du representerer en kommune eller et sykehus, kan du sende din bestilling/forespørsel til oss på post@sunrisemedical.no

 

 

Det første du bør finne frem til er serienummeret på ditt produkt. Dette er nøkkelen til å få riktig del ved bestilling hos oss. Du har sannsynligvis mottatt ditt produkt fra NAV Hjelpemiddelsentral og det er også de som må legge inn bestillingen på reservedelen. Beskriv delen du trenger (eventuelt også ta et bilde) og oppgi produktets navn og serienummer når du kontakter Hjelpemiddelsentralen. Da har du lagt et godt grunnlag for å motta riktig del. 

Ja, vårt Built-4-Me team kan hjelpe med individulle tilpasninger dersom du har behov som ikke kan dekkes med standard produktvalg og tilbehør. Dette må gjennomgås grundig sammen med din terapeut for at mål og funksjoner skal bli slik du har behov for. Ta kontakt med din terapeut som vil kunne gjøre avtale med vår salgsrepresentant i ditt fylke. 

Vi fant svar på: