Support / Ofte stilte spørsmål / Elektriske rullestoler

Elektriske rullestoler

Vi fant svar på:

Hver kombinasjon av led lamper som blinker betyr noe spesielt. F eks et visst antall lamper betyr at laderen står i når du prøver å slå på stolen. Eller at noen har glemt å koble inn frikoplingen etter at man har flyttet stolen manuelt. En oversikt over hva disse blinkingene betyr, finner du i din brukermanual.

Alle prisforhandlede batterier er godkjente i henhold til IATA og kan taes med på reise med fly. For å få tak i et dokument som bekrefter dette kan du gå til Produkter - elektriske rullestoler. Velg så det produktet du har og velg Support Dokumentasjon. Under Annet vil du finne et dokument om dette. Det står også noe om dette i din brukerveiledning. . 

Ja, det går bra. Kontakt din terapeut eller HMS for hjelp til bestilling. Sunrise Medical nås på telefon 66 96 38 00 for ytterligere informasjon. Det er svært viktig å vite korrekt navn på ditt produkt og oppgi serienummer når tilbehør/deler skal etterbestilles. Disse opplysningene finner du på merkingen på stolen.

www.sunmedwebiq.com

Ja, det kan være lurt å lade batteriene hver kveld, uansett om du har brukt stolen mye eller lite. Det er spesielt viktig å full-lade stolens batterier før du bruker den første gang. Dersom du ikke lader regelmessig vil det etterhvert redusere batterienes evne til å holde på kraften, noe som vil resultere i dårligere ytelse. 

Ladeindikatoren som er innebygget i laderen vil fortelle deg dette. Men du bør lese brukerveiledningen du har fått (eller finne den på web) slik at du blir kjent med den modellen du har. 

Batterenes levetid er avhengig av mange faktorer slik som brukervekt, temperatur, bruk av elektriske funksjoner, terrenget du bruker stolen i og dine laderutiner. Batteriets levetid som er oppgitt i din brukerveiledning er teoretisk maksimumsverdi (i henhold til ISO 7176 standarder) og vil alltid være avhengig av nevnte faktorer og forholdene stolen brukes i. 

Du har antakelig mottatt din rullestol fra NAV Hjelpemiddelsentral, og du låner produktet av dem. Nav som er definert som eier av produktet vil sørge for de kontroller og service som er anbefalt. Dersom du likevel mener at din rullestol må ha tilsyn av servicepersonell skal du henvende deg til NAV om dette. Dette gjelder også for eventuelle reparasjoner eller bestilling av reservedeler som må gjøres. Du skal aldri forsøke å reparere et hjelpemiddel selv. 

Ja, det kan den. Både Puma 40 FWD (forhjulsdrift) og Puma 40 RWD (bakhjulsdrift) er testet og godkjent for bruk i bil slik vi leverer produktet i Norge. Den leveres som standard klargjort for Dahls bilfeste. 

Den enkleste måte å få korrekte mål på er å benytte et skyvelær, men et målebånd fungerer også. 
På skjemaene på NAV's sider er det oppgitt hvilke mål man skal ta. Du kan også se på denne videoen som er på hjemmesidene til HMS i Trondheim:
Trondheim kommune har i samarbeid med NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag laget en film på cirka tre minutter som viser hvordan du tar riktige mål for å finne egnet rullestol. 

Når du skal velge en elektrisk rullestol som skal brukes som sete i bil må du først og fremst sjekke ut at høyden på ditt hode ikke kommer i konflikt med sikt ut av frontrute og at du kan kjøre stolen inn og ut av bilen uten problemer. I kontrakt med NAV vil du finne forhjulsdrevet PUMA 40 som egner seg godt som sete i bil. Hvis du har behov for en ekstra lav elektrisk rullestol, så må du se nærmere på LS 300. LS 300 er markedets laveste elektriske rullestol.