Support / Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål du ønsker å stille? Ta en titt her for å se om det er spørsmål vi allerede har besvart. 

Vanlige spørsmål.:

Om du har en sammenleggbar rullestol vil du finne en merkelapp på rammens kryss under setet. På en fastrammestol vil du finne den bak på rammen. 

Ja, vårt Built-4-Me team kan hjelpe med individulle tilpasninger dersom du har behov som ikke kan dekkes med standard produktvalg og tilbehør. Dette må gjennomgås grundig sammen med din terapeut for at mål og funksjoner skal bli slik du har behov for. Ta kontakt med din terapeut som vil kunne gjøre avtale med vår salgsrepresentant i ditt fylke. 

Det er flere fordeler, blant annet god støtte og stabilitet til den sittende stillingen, konsekvent støtte over tid, bedre trykkfordeling og økt komfort. Generelt kan vi si at ved å bruke en fast rygg, vil du bruke mindre krefter på å opprettholde sittestillingen, og kan dermed bruke kreftene på andre aktiviteter.

Er du en privatperson som søker et produkt via Hjelpemiddelsentralen, må alt gå gjennom dem. Dersom du vil kjøpe et produkt privat, kan du kjøpe av Hjelpemiddeldeal.no som er en nettbutikk. På deres side finner du produkter og priser beregnet på private kjøp.

Vi kan dessverre ikke selge direkte til sluttbruker fra Sunrise Medical AS.

Dersom du representerer en kommune eller et sykehus, kan du sende din bestilling/forespørsel til oss på post@sunrisemedical.no

 

 

Det første du bør finne frem til er serienummeret på ditt produkt. Dette er nøkkelen til å få riktig del ved bestilling hos oss. Du har sannsynligvis mottatt ditt produkt fra NAV Hjelpemiddelsentral og det er også de som må legge inn bestillingen på reservedelen. Beskriv delen du trenger (eventuelt også ta et bilde) og oppgi produktets navn og serienummer når du kontakter Hjelpemiddelsentralen. Da har du lagt et godt grunnlag for å motta riktig del. 

Den enkleste måte å få korrekte mål på er å benytte et skyvelær, men et målebånd fungerer også. 
På skjemaene på NAV's sider er det oppgitt hvilke mål man skal ta. Du kan også se på denne videoen som er på hjemmesidene til HMS i Trondheim:
Trondheim kommune har i samarbeid med NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag laget en film på cirka tre minutter som viser hvordan du tar riktige mål for å finne egnet rullestol. 

Den enkleste måte å få korrekte mål på er å benytte et skyvelær, men et målebånd fungerer også. 
På skjemaene på NAV's sider er det oppgitt hvilke mål man skal ta. Du kan også se på denne videoen som er på hjemmesidene til HMS i Trondheim:
Trondheim kommune har i samarbeid med NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag laget en film på cirka tre minutter som viser hvordan du tar riktige mål for å finne egnet rullestol. 

Vennligst referer til merket på siden av puten. JAY Balance med Cryo Fluid er merket med et blått Cryo symbol. Selve Cryo Fluid paden er segmentert i fem kamre. 

Vi fant svar på:

"C" står for "curved" (buet) og "F" står for "flat". En C-pute har buet bunn og egner seg i rullestoler med "hengekøyesete" (vanlig på manuelle rullestoler). F-putene har flat bunn og egner seg i rullestoler med plansete (vanlig på komfortrullestoler og elektriske rullestoler). En F-pute kan kompletteres med en innleggsplate dersom den skal brukes i rullestol med hengekøyesete.

Alle prisforhandlede batterier er godkjente i henhold til IATA og kan taes med på reise med fly. For å få tak i et dokument som bekrefter dette kan du gå til Produkter - elektriske rullestoler. Velg så det produktet du har og velg Support Dokumentasjon. Under Annet vil du finne et dokument om dette. Det står også noe om dette i din brukerveiledning. . 

Ja, det går bra. Kontakt din terapeut eller HMS for hjelp til bestilling. Sunrise Medical nås på telefon 66 96 38 00 for ytterligere informasjon. Det er svært viktig å vite korrekt navn på ditt produkt og oppgi serienummer når tilbehør/deler skal etterbestilles. Disse opplysningene finner du på merkingen på stolen.

Vi selger kun til offentlige etater eller institusjoner. Private kan kjøpe produkter via Hjelpemiddeldeal.no. Frakt ut av landet må da gjennomføres privat.
Da vi selger til kunder der det som oftest er kontraktsfestede priser, så legges ikke disse ut på nett.

Vi ekspederer bestillinger samme dag eller dagen etter at den har kommet til oss. Vi leverer til den leveringstid som er avtalt med NAV i vår kontrakt(mellom 1 og 3 uker). Dersom du mener du har ventet svært lenge, kan det være at det har vært endringer i bestillingen din, vært gjort en individuell tilpasning eller at Hjelpemiddelsentralen ikke sendte bestilling til oss så raskt som du trodde. Ta kontakt med sentralen din dersom du synes tiden blir for lang.

www.sunmedwebiq.com

Du bør først henvende deg til de du fikk produktet fra. Dersom du ikke får svar på ditt spørsmål, kan du sende ditt spørsmål til oss på adressen: post@sunrisemedical.no

Ta kontakt med de som leverte deg produktet. De vil vurdere produktet før de eventuelt bestiller deler hos oss.

Totalbredden på rullestolen kan du finne i brukerveiledningen. Viktige faktorer å vite er setets bredde og hvilken cambring du eventuelt har på din stol. Dette har å gjøre med hvilken vinkel du har på plassering av drivhjulene. Totalbredden på stolen vil øke med 80 mm ved en cambringsgrad på 6 grader i forhold til en stol uten cambring. 

Det kommer veldig an på hvor ofte den benyttes, hvor du benytter den, hvor ofte du selv vasker og vedlkeholder den og hvor den lagres når den ikke brukes. Med normalt godt vedlikehold anbefales det å ha service ca 1 gang per år. Oftere dersom du  benytter den hardt hver dag.

Produkter som eies av NAV følger deres rutiner og praksis for service og vedlikehold.

Se i brukerveiledningen for råd om renhold og vedlikehold av rullestolen. 

Om du har en sammenleggbar rullestol vil du finne en merkelapp på rammens kryss under setet. På en fastrammestol vil du finne den bak på rammen. 

Nei! Forsøk ikke på dette. De er helt forskjellige med ulik voltstyrke. 

Det er noen ting du må gjøre før du setter din scooter til lagring over vinteren. Før den settes bort bør du topplade batteriene. Sett de på lading i 24 timer eller mer. Koble fra batteriboksen eller kablene fra scooteren. hvis mulig og det er trygt å gjøre det, frigjør parkeringsbremsen (frihjul) Hold scooteren så tørr og varm som mulig gjennom vinteren (helst i en garasje/kjeller). Koble til batterier/ledninger ca en gang per måned for å lade opp i 24 timer eller mer.  Dersom du har separat lader, kan det være enklere å plassere batteriene på en tørr og godt ventilert plass og lade de der en gang i måneden. 

Nei!  Selv om disse batteriene kan se like ut, så er de ikke de samme! De er oppbygget på forskjellige måter og virker på ulike måter. Dersom du forsøker å bruke et bilbatteri vil dette ikke virke.