Support / Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål du ønsker å stille? Ta en titt her for å se om det er spørsmål vi allerede har besvart. 

Vanlige spørsmål.:

Om du har en sammenleggbar rullestol vil du finne en merkelapp på rammens kryss under setet. På en fastrammestol vil du finne den bak på rammen. 

Ja, vårt Built-4-Me team kan hjelpe med individulle tilpasninger dersom du har behov som ikke kan dekkes med standard produktvalg og tilbehør. Dette må gjennomgås grundig sammen med din terapeut for at mål og funksjoner skal bli slik du har behov for. Ta kontakt med din terapeut som vil kunne gjøre avtale med vår salgsrepresentant i ditt fylke. 

Det er flere fordeler, blant annet god støtte og stabilitet til den sittende stillingen, konsekvent støtte over tid, bedre trykkfordeling og økt komfort. Generelt kan vi si at ved å bruke en fast rygg, vil du bruke mindre krefter på å opprettholde sittestillingen, og kan dermed bruke kreftene på andre aktiviteter.

Er du en privatperson som søker et produkt via Hjelpemiddelsentralen, må alt gå gjennom dem. Dersom du vil kjøpe et produkt privat, kan du kjøpe av Hjelpemiddeldeal.no som er en nettbutikk. På deres side finner du produkter og priser beregnet på private kjøp.

Vi kan dessverre ikke selge direkte til sluttbruker fra Sunrise Medical AS.

Dersom du representerer en kommune eller et sykehus, kan du sende din bestilling/forespørsel til oss på post@sunrisemedical.no

 

 

Det første du bør finne frem til er serienummeret på ditt produkt. Dette er nøkkelen til å få riktig del ved bestilling hos oss. Du har sannsynligvis mottatt ditt produkt fra NAV Hjelpemiddelsentral og det er også de som må legge inn bestillingen på reservedelen. Beskriv delen du trenger (eventuelt også ta et bilde) og oppgi produktets navn og serienummer når du kontakter Hjelpemiddelsentralen. Da har du lagt et godt grunnlag for å motta riktig del. 

Vi fant svar på:

"C" står for "curved" (buet) og "F" står for "flat". En C-pute har buet bunn og egner seg i rullestoler med "hengekøyesete" (vanlig på manuelle rullestoler). F-putene har flat bunn og egner seg i rullestoler med plansete (vanlig på komfortrullestoler og elektriske rullestoler). En F-pute kan kompletteres med en innleggsplate dersom den skal brukes i rullestol med hengekøyesete.

Hver kombinasjon av led lamper som blinker betyr noe spesielt. F eks et visst antall lamper betyr at laderen står i når du prøver å slå på stolen. Eller at noen har glemt å koble inn frikoplingen etter at man har flyttet stolen manuelt. En oversikt over hva disse blinkingene betyr, finner du i din brukermanual.

Alle prisforhandlede batterier er godkjente i henhold til IATA og kan taes med på reise med fly. For å få tak i et dokument som bekrefter dette kan du gå til Produkter - elektriske rullestoler. Velg så det produktet du har og velg Support Dokumentasjon. Under Annet vil du finne et dokument om dette. Det står også noe om dette i din brukerveiledning. . 

Ja, det går bra. Kontakt din terapeut eller HMS for hjelp til bestilling. Sunrise Medical nås på telefon 66 96 38 00 for ytterligere informasjon. Det er svært viktig å vite korrekt navn på ditt produkt og oppgi serienummer når tilbehør/deler skal etterbestilles. Disse opplysningene finner du på merkingen på stolen.

Ja, men ikke direkte fra oss! Du som privatperson kan nå kjøpe mange av våre produkter gjennom Hjelpemiddeldeal.no. Dette er en nettbutikk. Dersom du er ute etter et produkt som du ikke finner der, kan du sende en epost til nettbutikken og fortelle hvilket produkt du søker.

Det kommer helt an på hvilke valg du gjør på rullestolen. Hvis du spør som privatkjøper, kan du på Hjelpemiddeldeal.no se noen standard rullestoler med utpris. Dersom du velger annet tilbehør eller ekstra utstyr vil det komme tillegg.
Dersom du er formidler, må du kontakte oss for å få et tilbud på den riktig utstyrte rullestolen du ønsker.

Vi selger kun til offentlige etater eller institusjoner. Private kan kjøpe produkter via Hjelpemiddeldeal.no. Frakt ut av landet må da gjennomføres privat.
Da vi selger til kunder der det som oftest er kontraktsfestede priser, så legges ikke disse ut på nett.
Ja. Kontakt oss gjerne på post@sunrisemedical.no så sender vi det til deg.
På vår hjemmeside under "Kontakt oss" eller på baksiden på våre brosjyrer og kataloger.
I første omgang må du snakke med din lege/terapeut som behandler deg. De vil fortelle deg hvordan du søker om et hjelpemiddel som du kan få låne. Dersom ditt behov er kortvarig er det som regel kommunen som hjelper deg, men om det er et varig behov (mer enn 2 år) vil det være NAV Hjelpemiddelsentral som vil formidle produktet. Du kan lese mer på NAVs hjemmesider NAV.no.

Vi ekspederer bestillinger samme dag eller dagen etter at den har kommet til oss. Vi leverer til den leveringstid som er avtalt med NAV i vår kontrakt(mellom 1 og 3 uker). Dersom du mener du har ventet svært lenge, kan det være at det har vært endringer i bestillingen din, vært gjort en individuell tilpasning eller at Hjelpemiddelsentralen ikke sendte bestilling til oss så raskt som du trodde. Ta kontakt med sentralen din dersom du synes tiden blir for lang.

www.sunmedwebiq.com
Dersom du har mottatt ditt produkt fra en hjelpemiddelsentral eller din kommune, skal du henvende deg til dem. Du låner produktet fra det offentlige og vi kan dessverre ikke hente dette.

Du bør først henvende deg til de du fikk produktet fra. Dersom du ikke får svar på ditt spørsmål, kan du sende ditt spørsmål til oss på adressen: post@sunrisemedical.no