Hva er forskjellen på en Jay pute med betegnelsen ‘’C" og en med betegnelsen "F"?
"C" står for "curved" (buet) og "F" står for "flat". En C-pute har buet bunn og egner seg i rullestoler med "hengekøyesete" (vanlig på manuelle rullestoler). F-putene har flat bunn og egner seg i rullestoler med plansete (vanlig på komfortrullestoler og elektriske rullestoler). En F-pute kan kompletteres med en innleggsplate dersom den skal brukes i rullestol med hengekøyesete.
De fargede lampene på min batteriindikator blinker. Hva betyr dette?
Hver kombinasjon av led lamper som blinker betyr noe spesielt. F eks et visst antall lamper betyr at laderen står i når du prøver å slå på stolen. Eller at noen har glemt å koble inn frikoplingen etter at man har flyttet stolen manuelt. En oversikt over hva disse blinkingene betyr, finner du i din brukermanual.
Jeg skal ut å reise med fly og ta med min elektriske rullestol. Finnes det noen dokumentasjon om at jeg kan ta med rullestolbatterier på fly?
Alle prisforhandlede batterier er godkjente i henhold til IATA og kan taes med på reise med fly. For å få tak i et dokument som bekrefter dette kan du gå til Produkter - elektriske rullestoler. Velg så det produktet du har og velg Support Dokumentasjon. Under Annet vil du finne et dokument om dette. Det står også noe om dette i din brukerveiledning. .
Kan jeg ettermontere lys på min elektriske rullestol?
Ja, det går bra. Kontakt din terapeut eller HMS for hjelp til bestilling. Sunrise Medical nås på telefon 66 96 38 00 for ytterligere informasjon. Det er svært viktig å vite korrekt navn på ditt produkt og oppgi serienummer når tilbehør/deler skal etterbestilles. Disse opplysningene finner du på merkingen på stolen.
Kan jeg som privatperson kjøpe et produkt fra Sunrise Medical AS?
Ja du kan få kjøpe våre produkter, men ikke direkte fra oss! Du som privatperson kan kjøpe mange av våre produkter gjennom Hjelpemiddeldeal.no. Dette er en selvstendig nettbutikk. Dersom du ønsker et produkt som du ikke finner i nettbutikken, kan du sende en epost til hjelpemiddeldeal.no og fortelle hvilket produkt du søker. Dersom dette er vårt produkt, kan vi i de fleste tilfeller hjelpe deg med dette.
Hva koster en rullestol?
Det kommer helt an på hvilke valg du gjør på rullestolen. Hvis du spør som privatkjøper, kan du på Hjelpemiddeldeal.no se noen standard rullestoler med utpris. Dersom du velger annet tilbehør eller ekstra utstyr vil det komme tillegg.
Dersom du er formidler, må du kontakte oss for å få et tilbud på den riktig utstyrte rullestolen du ønsker.
Kan jeg kjøpe til en slektning som bor utenfor Norge?
Vi selger kun til offentlige etater eller institusjoner. Private kan kjøpe produkter via Hjelpemiddeldeal.no. Frakt ut av landet må da gjennomføres privat.
Hvorfor har dere ikke priser på produkter på deres web-side?
Da vi selger til kunder der det som oftest er kontraktsfestede priser, så legges ikke disse ut på nett.
Kan jeg få en brosjyre på papir tilsendt i posten?
Ja. Kontakt oss gjerne på post@sunrisemedical.no så sender vi den aktuelle brosjyren til deg. NB; husk å gi beskjed om at du ønsker en papirutgave!
Hvor skal jeg henvende meg hvis jeg får behov for et hjelpemiddel?
I første omgang må du snakke med din lege/terapeut som behandler deg. De vil fortelle deg hvordan du søker om et hjelpemiddel som du kan få låne av det offentlige. Dersom ditt behov er kortvarig er det som regel kommunen som hjelper deg, men om det er et varig behov (mer enn 2 år) vil det være NAV Hjelpemiddelsentral som vil formidle produktet. Du kan lese mer på NAVs hjemmesider NAV.no.
Hvorfor må jeg vente så lenge på min rullestol?
Vi ekspederer bestillinger samme dag eller dagen etter at den har kommet til oss. Vi leverer til den leveringstid som er avtalt med NAV i vår kontrakt(mellom 1 og 3 uker). Dersom du mener du har ventet svært lenge, kan det være at det har vært endringer i bestillingen din, vært gjort en individuell tilpasning eller at Hjelpemiddelsentralen ikke sendte bestilling til oss så raskt som du trodde. Ta kontakt med sentralen din dersom du synes tiden blir for lang.
Hvor kan jeg finne programvare for Sunrise Medicals el-rullestoler og scootere?
Jeg har et produkt som jeg ikke trenger lenger, kan dere hente dette?
Dersom du har mottatt ditt produkt fra en hjelpemiddelsentral eller din kommune, skal du henvende deg til dem. Du låner produktet fra det offentlige og vi kan dessverre ikke hente dette uten avtale med NAV.
Jeg trenger råd om et produkt fra Sunrise Medical, hvem kan jeg spørre?
Du bør først henvende deg til de du fikk produktet fra. Dersom du ikke får svar på ditt spørsmål, kan du sende ditt spørsmål til oss på adressen: post@sunrisemedical.no
Hvor kan jeg kjøpe deler til min rullestol?
Dersom du har mottatt ditt produkt fra en hjelpemiddelsentral eller din kommune, skal du henvende deg til dem. Du låner produktet fra det offentlige, og vi kan ikke selge deler til denne direkte til den som bruker produktet. Dersom du har kjøpt privat gjennom Hjelpemiddeldeal, kan du sende en e-post til de for å kjøpe delen du ønsker. Husk alltid å oppgi produktets serienummer som du finner på merkingen på produktet (S/N).